“Wij zijn ervan overtuigd dat Aspect ICT ons op alle nodige fronten zal ondersteunen.”
Arjan Hobo
Directeur algemene zaken
Klimaatservice Holland vertrouwt op de expertise van Aspect ICT
Probleem
Behoefte aan externe expertise en een partij om mee te sparren.
Oplossing
Samenwerking waarbij Aspect ICT Klimaatservice Holland ondersteunt met kennis en kunde.
Wat heb je nodig?
ICT beheer & Bewustwordingstrainingen.
01 Niet het wiel opnieuw uitvinden
Klankborden met externe ICT-experts
Een samenwerking, een wisselwerking. Waar Klimaatservice Holland mooie installaties mocht verzorgen in het pand van bijna-buurman Aspect ICT in Hardinxveld-Giessendam, krijgt het landelijk opererende installatiebedrijf waar nodig ondersteuning van de ICT-specialisten om de hoek. “Meer dan 25 jaar lang al,” bevestigt Arjan Hobo, directeur algemene zaken. “Zij kijken waar onze behoeften liggen, begrijpen onze stijl en onze benadering van kosten en betrouwbaarheid, denken mee en adviseren. Erg prettig bovendien dat hier al vele jarenlang dezelfde mensen over de vloer komen, die als het ware zijn ingegroeid in onze organisatie.” “We hebben een eigen ICT-afdeling met drie medewerkers, waaronder ik,” vertelt Jesse Kooijman. “Hoewel we veel zelf kunnen, behoorlijk diep in de materie duiken en wanneer nodig opleidingen volgen, biedt Aspect ICT een nuttige aanvulling. Onder andere in het controleren van de server- en uitwijkomgeving op stabiliteit en veiligheidsrisico’s. Als interne afdeling kun je je daar soms op blindstaren en dan is het fijn om te klankborden. Trouwens, door de expertise van Aspect ICT - dat natuurlijk meer klanten met vergelijkbare apparatuur heeft - hoeven we niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden. We kunnen altijd even bellen of mailen om vraagstukken af te stemmen en krijgen dan snel antwoord.”
02 Er wordt over nagepraat
Bewustwordingstrainingen openen de ogen
Elke paar jaar laat Klimaatservice Holland door Aspect ICT een bewustwordingstraining voor al zijn medewerkers verzorgen. “Volgens relatiebeheerder Hanno den Ottelander zit het grootste risico tussen de rugleuning en het beeldscherm,” glimlacht Hobo. “Eén keer op de verkeerde link klikken en het leed is geschied.” De training geschiedt bij Klimaatservice Holland in huis, in het eigen cursuslokaal. “Vijf à zes sessies voor groepen van circa 25 medewerkers. Sowieso iedereen met een kantooraccount. Via Teams haken collega’s vanaf onze locaties in Den Haag en Amsterdam aan. Van tevoren krijgen we een keurig voorstel met de inhoud en komen we met kleine aanbevelingen, dan neemt Aspect ICT die over.” Kooijman merkt dat de luchtige wijze waarop de thema’s gebracht worden aanslaan bij de medewerkers. “Er zitten bijvoorbeeld stukjes film in en verwijzingen naar onze eigen procedure om spam en phishing te melden. Het tonen van de resultaten daarvan maakt het heel tastbaar. De trainer attendeerde de aanwezigen op een podcast en ik hoorde later dat enkele van onze collega’s in de Randstad die op de terugweg in de auto beluisterd hadden. Het onderwerp leeft en weken later praten mensen er nog over na. Ze staan echt stil bij de gevaren. Wat kan er gebeuren als je je telefoon even via een laptop bij een klant oplaadt?”
03 Leidend voor de strategie
Implementatie van ERP-systeem
De aan elkaar gelieerde installatiebedrijven Klimaatservice Holland en Elektroservice Holland bedienen met 280 medewerkers diverse sectoren in heel Nederland, van woning- en utiliteitsbouw (inclusief renovatie) tot industrie en scheepsbouw. Deze schaalgrootte en diversiteit maken een zorgvuldige beheersing van alle processen via een ERP-systeem onmisbaar. Na een uitgebreide oriëntatiefase is de keuze gemaakt. “Op ons verzoek droeg Aspect ICT een deskundige aan om mee te draaien in ons selectieteam,” vertelt Hobo. “Hij heeft ons uitstekend begeleid bij alle facetten, zowel technisch als organisatorisch. Onder meer door ons de juiste vraagstellingen voor te houden en alles in hapklare brokken op te delen. Bij de implementatie blijft hij oproepbaar, aanvullend op de ondersteuning door de consultants. Dit ERP-pakket gaat zonder meer leidend zijn voor onze strategie in de komende vijf jaar. Bijvoorbeeld in de keuze om eventueel een Microsoft 365-omgeving in te richten. Wij zijn ervan overtuigd dat Aspect ICT ons op alle nodige fronten zal ondersteunen om daarin de juiste keuzes te maken.”